Blokada Ministarstva kulture 3 feb. + drugi protesti
U 11h Peta gimnazija je krenula sa protestnom šetnjom od crkve Svetog marka ka tekstilnoj školi kod cvetkove pijace gde su održali 15 minuta tišine. Razlog za protest je pritisak na djake i profesore tekstilne škole.
U 11:30h profesori su protestvovali na platou ispred filozofskog da se dogovore da predju sa verbalne podrške studentima na prave akcije. U veoma kratkom roku prikupljeno je više od 1.600 potpisa zaposlenih na fakultetima i naučno-istraživačkim institutima iz Beograda, koji podržavaju inicijativu “Pobunjenog univerziteta”.
Deo kolektiva Osnovne škole “Dositej Obradović”, studenti, bivši učenici, roditelji i građani u 13 časova pešice će krenuti ka Pančevu na javni čas, to je šetnja od 15 kilometara.
Ja sam u 12:45h krenuo do Ministarstva kulture da se priključim protestima u 13 časova, samo je dva stepena, vratila se zima.
Update 20h
Djacima kod Cvetka su se priključili roditelji, preko 2000 njih su krenuli sa Mirijeva i šetali ulicama u 20h ka Cvetkovoj pijaci a na putu su im se pridružili i roditelji sa Zvezdare. Kako su najavili u pola devet će da prave buku protiv diktature.
Takodje i bajkeri su se preko dana solidarlisali pa su došli u Palmotićevu kod instituta za mentalno zdravlje.
A bilo je demonstracija i u KG, Ubu, Novom Sadu i još par gradova.
Dakle, kada sam se danas pojavio u 13h ispred Ministarstva kulture, ulica je uska i bilo je mnogo ljudi tako da sam tek posle pola sata prišao bliže centru to jest govornicima. Svidelo mi se što organizatori imaju anti kapitalističku priču i rekli su da smo svi jedan plenum i da svako može da uzme megafon da kaže šta god želi. Jedna učenica muzičke škole se malo zbunila nije navikla da priča pred masom, ali je rekla ono što je htela, neki drugi su pričali o nedovoljno novca za kulturu i da u ministarstvu sede paraziti, bilo je i anti kapitalističkih parola i veliki baner “sva vlast plenumima” a jedna grupa je došla sa bubnjevima pa su malo pevali psme EKV i Discipline kičme kada niko nije držao govore. Sve u svemu bila je lepa atmosfera, a jedan dečko je uzeo megafon i pitao ljude da li se slažu da stavi lanac na vrata da zaposleni ne mogu da izadju, svi su se složili i onda je povezao lancem kvaku sa nekim šipkama da ne mogu da se otvore vrata. Već je bilo 15h tako da su me otkidala ledja i noge pa sam rešio da odem iako je protest trajao još pola sata, omatorio sam i ne mogu više od par sati da stojim. Naravno, razlozi blokade su se mogli videti još u pozivu na blokadu, radnicima u kulturi je muka od korupcije, podržavaju studente, radnike i seljake a i u kulturi šalju inspekciju isto kao i u školama a takodje su protiv privatizacije u kulturi.
Osim kulture u blokadi koja je pozvala na današnju blokadu, i Magacin u Kraljevića marka 4 takodje poziva preko fesjsbuka sve ljude koji imaju veze sa kulturom da se jave da se organizuju. Magacin je takodje otvoren za levičarske i anti kapitalističke tribine.
Što se mene tiče, mi anarhisti smo tu da budemo solidarni a što se tiče same kulture, to je zaista velika oblast, tako da niko ne može da bude stručan za sve te oblasti: muzeji, muzika, filmovi, pozorišta, vajarstvo, slikarstvo, fotografija, dizajn, i tako dalje, ja imam samo iskustva sa umetničkim fakultetima jer sam radio kao akt, golać koga slikaju studenti, 6 meseci na državnom i 6 meseci na privatnom fakultetu 2004 godine a takodje i u ateljeu profesora koji sprema buduće studente za prijemni, 2016 sam radio kod čoveka u Danskoj koji prodaje umetničke predmete, a 2019 sam radio godinu dana kao statista u serijama i filmovima.
Dakle, samo školovanje za umetnost je katastrofa i profesori su totalno korumpirani, primaju samo po 20 studenata na svakom odseku a prijavi se na stotine ljudi na prijemnom, tako da moraš da imaš porodicu sa debelim vezama da bi studirao umetnost ili da tutneš profesorima 10 000 evra. Studenti koji su mene slikali na državnom faksu su imali debele političke veze a na privatnom su iz bogatih porodica. Profesor koji je pripremao studente za prijemni je imao preko 55 godina i krevet u ateljeu tako da su klinke ostajale da se tucaju sa njim a i pred drugim ljudima su mu se javno nabacivale jer su mislile da će preko seksa da upišu fakultet. Na časovima slikanja na fakultetu, profesor prosipa filozofiju i maše rukama i siguran sam da ga studenti pola ne razumeju, u stvari ništa ne nauči studente samo napravi filozofiju. Svidelo mi se što mi je jedan mladji profesor na privatnom fakultetu rekao da pravi umetnici nikad neće da prodaju svoje slike i da preziru indistrijski dizajn koji postoji zbog profita.
Kad sam radio kao asistent prodavcu umetnina i antikviteta u Danskoj, uglavnom predmete naručuju ljudi koji poznaju milijardere pa preprodaju predmete da zarade debele pare. Bogataši hoće da se hvale kako poznaju umetnost i plaćaju debele pare za predmete poznatih umetnika a postoje preprodavci koji snabdevaju bogataše ovim ili onim dizajnerom tako da se gleda ko je napravio predmet a o predmetu se jedva nešto zna, čak se ne zna ni kad je predmet napravljen nego se napiše neki period izmedju 10 godina oko 1960. U srednjem veku crkva je stavila šapu na umetnost a i kraljevi, danas umetnost hoće da poseduju milijarderi i političari. Zepter je napravio operu u Zemunu a jedan danski milijarder je potrošio 150 miliona evra da napravi operu na 4 sprata u Kopenhagenu. Takodje i na koncertima klasične muzike možeš videti bogate babe sa krznom na primer na Kolarcu. Kad sam već kod toga, ja sam još pre 25 godina išao na besplatne koncerte klasične muzike, KBC na početku knez mihajlove, ali oni više nemaju besplatne koncerte svakog ponedeljka, ali galerija SANU ima i dalje svakog ponedeljka u 18h besplatan koncert klasične muzike a u Kolarcu je svake nedelje bio besplatan koncert, mislim da ima toga i dalje u Kolarcu. Dešava se da i beskućnici dodju na koncerte da se ugreju tokom zime, ja mislim da su besplatni koncerti ostaci socijalizma, u zapadnoj Evropi nema besplatno ništa, sve moraš da platiš.
Što se tiče statiranja u serijama i filmovima, prvo da kažem da kada gradska vlast pravi javne koncerte, a privatne firme kad na primer prave gejming event, unajmljuju agencije za statiste da im nabave ljude za taj dogadjaj, tako da kamere snime da je došla gomila ljudi a u stvari mi smo plaćeni da dodjemo i izigravamo publiku. Dakle, prvo sam primetio da se u Filmskom centru uglavljuju partijaši i oni odlučuju koji film će dobiti novac od države, sigurno daju pare onima koji njima udele ispod stola deo love koju dobiju. Što se tiče filmova, glumci su radnici isto kao i oni u fabrici samo su glumci više obrazovani radnici, glumci odradjuju posao ispred kamere a iza kamere su šefovi i direktori. Naši glumci nisu uobraženi, pričaju sa statistima kad imaju vremena pošto se spremaju za scene snimanja, ljudi koji su pravili seriju Grupa su imali korektno ponašanje prema svima koji učestvuju u filmu, dok je Bjelogralić ne samo glumac već i kapitalista koji ima firmu Kobra za pravljenje filmova, iako je protiv vlasti, smatram da je dijabola, tako ga je nazvao jedan statista koji je rekao da mu je rodjak, i ja sam se uverio da je dijabola. Snimali smo neke scene u nekom restoranu i stajao sam na stepenicama a Bjelogrlić me je udario u prolazu jer sam se našao na njegovom putu, došao je na snimanje tek uveče i snimanje se odužilo posle ponoći što je više od 12 sati snimanja u jednom danu. Prihvatio je da nam svima kupi još jedan sendvič i isplati 300 dinara više ali je tokom snimanja psovao i vredjao glumicu Bergam. Prema muškim glumcima se normalno ponaša a i bili su poznati glumci kao Brajović ali glumicu je napadao ili zato što je žensko ili je hteo da je ubedi da nema pojma da glumi da bi joj isplatio manju platu. U svakom slučaju ili je kapitalista ili nema pojma da upravlja ljudima, da bude menadžer, jer filmove snimaju čitavi timovi ljudi i on treba da upravlja gomilom ljudi. Firme ne poseduju opremu za snimanje kao što su kamere i sve ostalo, sve iznajmljuju od firmi koje poseduju opemu i tu mogu da izvuku lovu iz budžeta za film i da podele sa privatnicima, takodje rade outsoursing statista, unajmljuju agencije koje će da nabave statiste i tako snimanje filma ispadne skuplje jer i agencije uzimaju lovu za sebe. Na snimanjima 2019 godine ako je snimanje trajalo manje od 6 sati daju ti nekih bednih 500 dinara a ako traje 12 sati dobiješ 1500 dinara, ako imaš neki zadatak kao izigravaš fotografa onda dobiješ 2000 dinara. Dobijali smo samo sendvič sa salamom i sirom za 12 sati snimanja dok su glumci dobijali doručak i kuvani ručak. Danas 2024 godine plaćaju 2000 dinara za 12 sati snimanja, 2019 godine agencija koja je nabavljala statiste za pinkove zvezdice i ostale Pink emisije je plaćala statiste samo 700 dinara za celu noć snimanja u hangarima u Šimanovcima, snimaju se odjednom više epizoda pa traje dva puta po 4 sata i sat pauza i snima se noću tako da dobiješ 700 dinara, ako odeš u prodavnicu da kupiš pepsi ili hranu ostane ti 400 dinara. A Mitrović ima zaradu od Pinka 13 miliona evra godišnje. Bjela je čak napravio studio od svoje kuće u nekoj selendri Baranda tako da ti računa koliko si proveo na snimanju a ti moraš u 5 ujutru da čekaš prevoz za Barandu, u svakom slučaju i tehničari moraju da dodju dva sata pre glumaca da nameste opremu posebno za režiju i ako snimanje počinje u 7 ujutru i tehničari ne mogu da se naspavaju. Na jednom snimanju je došla i devojka koja je završila fakultet ali kaže da se posvadjala sa nekim matorcem i da ne može da dobije ulogu ni u jednom filmu i zato dolazi da radi kao statista a druga devojka mi je rekla da glumi u pozorištu za decu zato što ne može da dobije ulogu u filmu. Takodje sam primetio da samo najpoznatiji glumci dobijaju i po 200 hiljada evra za ulogu u jednom filmu a svi ostali rade za običnu platu, srpski glumci ne mogu kao holivudski da naprave ugovor da dobiju procenat od prodaje filma tako da glumci dobiju platu a film može da se prikazuje duže od godinu dana u bioskopima plus još 5 godina u raznim državama tako da vlasnik filma kao Bjelogrlić uzme celu zaradu od filma godinama i kad neka TV prikazuje film posle 10 godina, vlasnik firme dobija lovu a glumci ne dobiju ništa. U svakom slučaju autorska prava i naplata prikazivanja filmova je u interesu kapitalista, glumcima nema šta da smeta ako neko pirateriše i ne plaća da gleda filmove. Takodje, primetio sam da je Sergej Trifunović ušao u politiku, Pokret slobodnih gradjana, i nikad nije rekao šta je loše u filmskoj indistriji niti se bori za prava glumaca a kamoli statista i tehničara. Kod nas nije razvijena porno industrija ali mogu da kažem da je Goldman Sachs uložio 4 milijarde dolara u porno industriju tako da bankari profitiraju od porno filmova a filmadžije imaju lovu da plaćaju devojke od 18 godina da rašire noge pred kamerama a sam proces regrutovanja je naravno kapitalistički: zaradićeš debele pare i preko porno filmova ubacićemo te u holivudske filmove i možeš da zaradiš milione a još ih ubede i da su filmovi umetnost i da su i porno glumci takodje umetnici. U svakom slučaju, ako neko gleda porno filmove zato što misli da su to napaljene devojke koje vole seks više od svega na svetu, takvi ljudi su u zabludi, porno glumice su devojke kao i sve ostale, žele razgovor, pažnju i da se zaljube, a same kažu da sa porno glumcima i fanovima ne žele da imaju nikakve veze u privatnom životu, što se tiče glumaca to su kolege i u pitanju je samo posao a što se tiče fanova glumice ne vole muškarce koji gledaju porno filmove, samo one koje osim filmova zaradjuju prodajom sajber seksa (vebsajtovi kao onlyfans i slično), one se foliraju da su napaljene da bi mušterije platile za video snimke. U svakom slučaju, porno glumice sklapaju ugovore obično na 3 godine i za to vreme ih iskoriste a onda im kažu da nisu popularne i nadju nove glumice, 99.99% devojaka nikad nije prešlo iz porno u holivudsku industriju, Kameron Dijaz je jedina koja je uspela preko pornića da dodje do uloge u holivudskim filmovima ali je sigurno morala da pokaže nekom glavonji koliko je dobra u krevetu. I holivudska industrija je puna iskorišćavanja žena koje žele da dodju do uloge u filmu a i same glumice od 25 godina koje su uspele da dobiju uloge dobijaju seksualne ponude od glumaca koji imaju 60 godina uz obećanje da će da joj sredi ulogu. Holivud je pun kokaina i seksualne eksploatacije devojaka zato nemoj da te čudi da se glumice leče od alkohola i droge. Kineske glumice takodje koriste to što su postale zvezde da naplaćuju za seks milion dolara a da bi uopšte dobile uloge morale su da koriste svoje telo.
Da ne dužim, kapitalisti su stavili šapu na umetnost isto kao crkva i kraljevi u srednjem veku, dobro je da imamo revolucionare medju umetnicima, neki rade u pozorištu i filmovima, pa mogu buržujima da pljunu u lice, imali smo i baletanku anarhistkinju 2005 godine u Narodnom pozorištu, anarhistkinja pankerka Branka se bavila plesom kao umetnošću, nemam pojma gde je ona završila, postojali su i levičari koji su pravili predstave a Ivana marksistkinja iz Belgije je trebala da pravi predstave ali mislim da nije mogla da dobije takav posao u Belgiji, ima i drugih umetnika levičara ali ja nisam umetnik pa se ne poznajem sa svima njima, poznajem samo one koji su bili direktno sa anarhistima. I u anarho-istoriji postoje filozofi koji su pisali tekstove o umetnosti, na primer Emma Goldman “Drama, moćan širitelj radikalne misli”. U svakom slučaju Srbija nije zemlja u kojoj umetnici mogu da očekuju neki veći profit osim najpoznatijih glumaca, većina radnika u kulturi radi za običnu platu a slikari su obično profesori u školi a kad se vrate sa posla, slikaju slike kod svoje kuće. Tek kada ukinemo državu i kapitalizam, ljudi će moći da se obrazuju za umetnost ili bave umetnošću ako ih to zanima, danas kao što rekoh, samo privilegovani mogu da upišu fakultete a i posle fakulteta radiš u školi i u slobodno vreme se baviš slikanjem. Marinu Abramovič mogu samo kratko da pomenem, ona juri kapitaliste to jest traži od njih lovu za svoje performanse tako da je uspela da se navata love i kupila je stan za 2 miliona dolara. A poslao sam joj poruku pre par godina da je egoistkinja koja ispituje svoje granice putem performansa, razvija svoj duh to jest gleda samo svoje dupe dok su njeni roditelji bili partizani i borili se za dobro svih, nisu gledali samo sebe. U svakom slučaju, ona ne preispituje a ni ne kritikuje pojave u društvu, nije progresivna umetnica, gleda samo svoje dupe i još se navatala para od sponzora.